سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات علمی و ارتباطات جهانی

BMW M5 , • نظر

نسل نو M5 برای افرادی ساخته شده که بدنبال یک اتومبیل چهار در خانوادگی مدرن هستند و رانندگی اسپرت برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. اواخر اسفند گذشته در موتور شو ژنو تازه ترین پروژه مرکز تیونینگ AC اشنیتزر آلمان تحت عنوان ACS5 Sport رونمایی شد که با موتوری قدرتمندتر و ظاهری اسپرت تر از مدل استاندارد M5 نظر علاقه مندان به این اتومبیل جذاب و دوست داشتنی را به سوی خود جلب کرد. این تیونر صاحب نام به کمک یک واحد کنترل اضافی موفق به افزایش قدرت موتور 8 سیلندر این اتومبیل از رقم استاندارد 560 به بیش از 620 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و رساندن گشتاور آن به رقم جالب توجه 790 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه شده اند. این در حالی بوده که حداکثر سرعت اتومبیل با توجه به مسائل ایمنی در همان محدوده 305 کیلومتر در ساعت باقی مانده اما شتاب از صفر تا 100 کیلومتر درساعت آن از 4/3 به 4/1 ثانیه کاهش یافته است.BMW M5BMW


تغییر دیگری که در بخش پیشرانه ب ام و M5 به چشم می خورد، به کارگیری دو منبع اگزوز اسپرت مجهز به سوپاپ کنترل ساخت AC اشنیتزر است که صدای پرطنین موتور قدرتمند اتومبیل را از طریق لوله اگزوزهای کرومی به سمت بیرون هدایت می کنند.

این مرکز تیونینگ برای بهبود دینامیک رانندگی ب ام و M5 نیز تدابیر ویژه ای اندیشیده و کلیه مراحل توسعه این سدان خانوادگی اسپرت را در پیست مسابقه به انجام رسانده است. در نتیجه شاهد تولید اتومبیلی پرقدرت با حداکثر پایداری هستیم که برای رانندگی روزمره ساخته شده است. البته کیت سیستم تعلیق AC اشنیتزر متشکل از فنرهای اسپرت نقش تعیین کننده ای در این زمینه داشته و علاوه بر کاهش مرکز ثقل اتومبیل به میزان تقریبی 25 میلی متر، باعث افزایش دقت و بهبود کیفیت رانندگی در سخت ترین شرایط ممکن شده است.

از سوی دیگر، برای انتخاب بهترین ترکیب رینگ و لاستیک جهت ارتقاء هندلینگ مثال زدنی ب ام و M5 متخصصین AC اشنیتزر، آپشن های متعددی را در نظر گرفته اند که از آن جمله می توان به رینگ های آلیاژی فورجکاری شده و مسابقه ای تایپ VIII به قطر 21 اینچ، رینگ های آلیاژی فورجکاری شده تایپ V به قطر 20 اینچ و رینگ های دو رنگ تایپ IV به قطر 20 اینچ اشاره کرد. تمام این رینگ ها با لاستیک های مناسب و با کیفیتی عرضه می شوند که در بزرگ ترین حالت دارای ابعادی برابر با R21‏255/30‏‏‎‏ در محور جلو و R21‏295/25 در محور عقب هستند. بدیهی است بهبود قابلیت های فنی یک اتومبیل اسپرت مستلزم توجه ویژه به مسائل آیرودینامیکی آن است. از همین رو، طراحان AC اشنیتزر با تدارک یک کیت مخصوص متشکل از اسپویلر جلو، جلوپنجره کرومی، اسپویلر سقفی و اسپویلر عقب همراه با دیفیوزر که بخش اعظم آنها از الیاف کربن ساخته شده اند، حداکثر چابکی و بهترین دینامیک رانندگی را برای نسل جدید M5 به ارمغان آورده اند. ترکیب رنگ آبی و نقره ای بدنه در کنار آرم های متعدد AC اشنیتزر و لوگوی ACS5 Sport از دیگر خصوصیات ظاهری این اتومبیل به شمار می روند. فضای داخلی اتومبیل ACS5 Sport نیز از حال و هوای خاصی برخوردار شده و با توجه به کاربرد رنگ آبی بدنه به شکل یک نوار باریک روی غربیلک فرمان، داشبورد و رودری ها و ترکیب آن با روکش آلومینیمی کنترل کننده سامانه i-Drive و همین طور پدال ها، نشان دهنده ویژگی های اسپرت این اتومبیل است.

bmw M5